Page 60 - DASAR ICT
P. 60
DASAR ICT UNIVERSITI PERTAHANAN NASIONAL MALAYSIA
9.1 OBJEKTIF
Menjamin operasi perkhidmatan agar tidak tergendala dan penyampaian
perkhidmatan yang berterusan kepada pelanggan.
9.2 PELAN KESINAMBUNGAN PERKHIDMATAN
Setiap PTj dengan kerjasama PTMK digalakkan untuk membangun pelan
kesinambungan perkhidmatan untuk mencari pendekatan yang menyeluruh
bagi mengekalkan kesinambungan perkhidmatan. Ini bertujuan memastikan
tiada gangguan kepada proses-proses dalam penyediaan perkhidmatan
organisasi. Pelan ini mestilah diluluskan oleh PTMK dan perkara-perkara
berikut perlu diberi perhatian.
i. Mengenal pasti semua tanggungjawab dan prosedur kecemasan atau
pemulihan;
ii. Melaksanakan prosedur-prosedur kecemasan bagi membolehkan
pemulihan dapat dilakukan secepat mungkin atau dalam jangka
masa yang telah ditetapkan;
iii. Mendokumentasikan proses dan prosedur yang telah dipersetujui;
iv. Mengadakan program latihan kepada pengguna tentang prosedur
kecemasan;
v. Membuat penduaan; dan
vi. Menguji dan mengemas kini pelan sekurang-kurangnya setahun sekali.
60